برنامه مشاهده آموزش همتایان یکی از برنامههای موثر توانمندسازی اعضای هیات علمی در راستای ارتقای توانمندی آموزشی است که از طریق حضور یک عضو هیات علمی به عنوان مشاهدهگر در جلسه تدریس صورت میپذیرد. تبیین چالشهای این برنامه و ارائه راهکارهای ارتقای آن میتواند در راستای ارتقای کیفیت برگزاری برنامه مشاهده آموزش همتایان کمک کننده باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف این مرور نقلی، بررسی تجارب دانشگاهها و موسسات مختلف از نحوه برگزاری و مراحل اجرای برنامه مشاهده آموزش همتایان، تبیین چالشهای این برنامه و راهکارهای ارتقای آن با استفاده از جستجو در پایگاه دادههای ERIC و PubMed و موتور جستجوگر Google Scholar در محدوده زمانی سالهای 2000 تا 2022 بود. بر اساس مرور صورت گرفته 638 مقاله یافت شد. بعد از غربالگری عنوان و چکیده و حذف موارد نامرتبط و تکراری متن کامل 22 مطالعه متناسب با هدف ذکر شده مورد بررسی بیشتر قرار گرفت. از طریق روش تحلیل محتوای کیفی آنالیز مقالات صورت گرفت که 5 دسته شامل "نحوه برگزاری و مراحل اجرای برنامه مشاهده آموزش همتایان در دانشگاهها و موسسات مختلف، مدلهای اجرای برنامه مشاهده آموزش همتا، مزایا، چالشهای موجود و راهکارهای ارتقای برنامه مشاهده آموزش همتا" بدست آمد. آگاهی موسسات آموزشی از چالشهای موجود در برنامه مشاهده آموزش همتایان و راهکارهای ارتقای این برنامه میتواند منجر به برنامه ریزی بهتر جهت برگزاری با کیفیت تر این برنامه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/17 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/10/27