دوره 14، شماره 24 - ( 12-1400 )                   جلد 14 شماره 24 صفحات 43-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

محمدی الهه، علیزاده مریم. چالش های برنامه مشاهده آموزش همتایان و راهکارهای ارتقای آن از دریچه متون. رویش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 14 (24) :33-43

URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-85-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (447 مشاهده)
برنامه مشاهده آموزش همتایان یکی از برنامه­های موثر توانمندسازی اعضای هیات علمی در راستای ارتقای توانمندی آموزشی است که از طریق حضور یک عضو هیات علمی به عنوان مشاهده­گر در جلسه تدریس صورت می­پذیرد. تبیین چالش­های این برنامه و ارائه راهکارهای ارتقای آن می­تواند در راستای ارتقای کیفیت برگزاری برنامه مشاهده آموزش همتایان کمک کننده باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف این مرور نقلی، بررسی تجارب دانشگا­ه­ها و موسسات مختلف از نحوه برگزاری و مراحل اجرای برنامه مشاهده آموزش همتایان، تبیین چالش­های این برنامه و راهکارهای ارتقای آن با استفاده از جستجو در پایگاه داده­های ERIC و PubMed و موتور جستجوگر Google Scholar در محدوده زمانی سال­های 2000 تا 2022 بود. بر اساس مرور صورت گرفته 638 مقاله یافت شد. بعد از غربالگری عنوان و چکیده و حذف موارد نامرتبط و تکراری متن کامل 22 مطالعه متناسب با هدف ذکر شده مورد بررسی بیشتر قرار گرفت. از طریق روش تحلیل محتوای کیفی آنالیز مقالات صورت گرفت که 5 دسته شامل "نحوه برگزاری و مراحل اجرای برنامه مشاهده آموزش همتایان در دانشگا­ه­ها و موسسات مختلف، مدل­های اجرای برنامه مشاهده آموزش همتا، مزایا، چالش­های موجود و راهکارهای ارتقای برنامه مشاهده آموزش همتا" بدست آمد. آگاهی موسسات آموزشی از چالش­های موجود در برنامه مشاهده آموزش همتایان و راهکارهای ارتقای این برنامه می­تواند منجر به برنامه ریزی بهتر جهت برگزاری با کیفیت تر این برنامه شود.
 
متن کامل [PDF 792 kb]   (378 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/17 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/10/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb