دوره 15، شماره 25 - ( 3-1401 )                   جلد 15 شماره 25 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movahed Kor E, Shariatpanahi M. Explaining the literacy concept in the higher health education system. royesh 2022; 15 (25) :1-12
URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-82-fa.html
موحدکر الهام، شریعت پناهی مرجان. تبیین مفهوم سواد در نظام آموزش عالی سلامت. رویش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 15 (25) :1-12

URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-82-fa.html


دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (523 مشاهده)
مهارت های سواد بزرگسالان جهت مواجهه با تقاضاهای زندگی در عصر اطلاعات همگام نیست. مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم سواد در نظام آموزش عالی سلامت انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1400 به روش مرور روایتی (Narrative Review) انجام شد. 65 مقاله با بهره گیری از پایگاههای لاتین Science Direct، PubMed،Elsevier، Ebschohost، Scopus، Springer، ISC، Taylor & Francis، ProQuest، Ovid و موتور جستجوی Google Scholar از ژانویه 1998 تا مارس 2022 استخراج شد. متن هر مقاله جهت استفاده از محتوا بر اساس هدف مطالعه بررسی و با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار تجزیه و تحلیل شد. مراحل تحلیل محتوا به شرح ذیل بوده است: 1)تنظیم پرسش ها؛ 2)انتخاب نمونه مورد نظر (65 مقاله)؛ 3)انتخاب رویکرد تحلیل محتوا (جهت دار)؛ 4)طرح ریزی فرآیند رمزگذاری (کدگذاری قیاسی)؛ 5)اجرای فرآیند رمزگذاری؛ 6)اعتباریابی و سنجش پایائی؛ 7)تحلیل نتایج رمزگذاری. نهایتاً 23 هدف ارتقاء سطح سواد در نظام آموزش عالی سلامت، 6 عامل زمینه ای موثر بر ارتقاء سطح سواد در نظام آموزش عالی سلامت، 16 نوع سواد در نظام آموزش عالی سلامت، و 22 شاکله بنیادین مفهوم سواد در نظام آموزش عالی سلامت شناسائی شد. مهمترین عوامل زمینه ای موثر بر ارتقاء سطح سواد در نظام آموزش عالی سلامت عبارتند از: تاریخی، ادبی، اقتصادی، حرفه ای، فرهنگی و اجتماعی. توجه اساتید، مربیان و مسئولین نظام آموزش عالی سلامت به پدیده بی سوادی شایع در بین دانشجویان امری ضروری است.
واژه‌های کلیدی: سواد، نظام آموزشی، بخش سلامت
متن کامل [PDF 645 kb]   (524 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/5/16 | پذیرش: 1401/11/30 | انتشار: 1402/5/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb