دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (523 مشاهده)
مهارت های سواد بزرگسالان جهت مواجهه با تقاضاهای زندگی در عصر اطلاعات همگام نیست. مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم سواد در نظام آموزش عالی سلامت انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1400 به روش مرور روایتی (Narrative Review) انجام شد. 65 مقاله با بهره گیری از پایگاههای لاتین Science Direct، PubMed،Elsevier، Ebschohost، Scopus، Springer، ISC، Taylor & Francis، ProQuest، Ovid و موتور جستجوی Google Scholar از ژانویه 1998 تا مارس 2022 استخراج شد. متن هر مقاله جهت استفاده از محتوا بر اساس هدف مطالعه بررسی و با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار تجزیه و تحلیل شد. مراحل تحلیل محتوا به شرح ذیل بوده است: 1)تنظیم پرسش ها؛ 2)انتخاب نمونه مورد نظر (65 مقاله)؛ 3)انتخاب رویکرد تحلیل محتوا (جهت دار)؛ 4)طرح ریزی فرآیند رمزگذاری (کدگذاری قیاسی)؛ 5)اجرای فرآیند رمزگذاری؛ 6)اعتباریابی و سنجش پایائی؛ 7)تحلیل نتایج رمزگذاری. نهایتاً 23 هدف ارتقاء سطح سواد در نظام آموزش عالی سلامت، 6 عامل زمینه ای موثر بر ارتقاء سطح سواد در نظام آموزش عالی سلامت، 16 نوع سواد در نظام آموزش عالی سلامت، و 22 شاکله بنیادین مفهوم سواد در نظام آموزش عالی سلامت شناسائی شد. مهمترین عوامل زمینه ای موثر بر ارتقاء سطح سواد در نظام آموزش عالی سلامت عبارتند از: تاریخی، ادبی، اقتصادی، حرفه ای، فرهنگی و اجتماعی. توجه اساتید، مربیان و مسئولین نظام آموزش عالی سلامت به پدیده بی سوادی شایع در بین دانشجویان امری ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/5/16 | پذیرش: 1401/11/30 | انتشار: 1402/5/14