دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (978 مشاهده)
عدالت آموزشی به معنای فراهم کردن فرصت های آموزشی برابر برای دانشجویان است. به صورتی که استاد با دانشجویان به ویژه در کلاس هایی که تنوع و تفاوت زیادی بین دانشجویان وجود دارد، برخورد برابری داشته باشد. به صورتی که همه ی دانشجویان در یک محیط از امکانات موجود برخوردار شوند تا زمینه برای رشد و شکوفایی استعدادها فراهم شود و انگیزه ی کافی برای تلاش و تکاپو در راستای رسیدن به هدف را داشته باشند. موارد تأثیر گذار بر عدالت آموزشی شامل عوامل فردی نظیر جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی، محل سکونت، نژاد و قومیت می باشند. از طرف دیگر مطالعات نشان داده اند که عدالت آموزشی بر عواملی مانند نشاط یادگیری، رفتارهای مدنی، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و همچنین فرسودگی و فریبکاری تحصیلی اثرگذار می باشد. از آنجایی که آموزش مهم ترین سرمایه ای است که در دسترس عامه مردم قرار دارد، تحقق عدالت در آموزش، یکی از اهداف بسیار کلیدی و مهم در نظام های آموزشی سراسر دنیاست و برای نیل به این هدف، در ابتدا باید عوامل تأثیر گذار بر عدالت آموزشی و تأثیراتی که عدالت آموزشی بر مقوله آموزش پزشکی دارد را مشخص کنیم. بنابراین این مطالعه با هدف مروری بر عدالت آموزشی نوشته شده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/16 | پذیرش: 1401/11/24 | انتشار: 1402/5/14