دوره 14، شماره 23 - ( 11-1400 )                   جلد 14 شماره 23 صفحات 44-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki M, Alizadeh M, Pezeshki A, Mafinezhad M. Development and implementation of faculty development programs: barriers and solutions based on the literature. royesh 2022; 14 (23) :35-44
URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-67-fa.html
ملکی مرضیه، علیزاده مریم، پزشکی عباس، مافی نژاد محبوبه. تدوین و پیاده سازی برنامه های توانمندسازی آموزشی اعضای هیات علمی: چالش‌ها و راهکارها از دریچه متون. رویش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 14 (23) :35-44

URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-67-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
چکیده:   (1206 مشاهده)
تبیین چالش‌ها و راهکارهای تدوین و پیاده‌سازی توانمندسازی اعضای هیات‌علمی در برنامه‌ریزی های آموزشی کمک شایان توجهی به مدیران و برنامه‌ریزان خواهد نمود،. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف این مطالعه مروری، بررسی چالش­ها و راهکارها و پیشنهادات برای توانمندسازی آموزشی اعضای هیات‌علمی از طریق یک مرور نقلی با استفاده از جستجو در پایگاه های SID و Magiran و PubMed، Eric، Ovid، Scopus و موتور جستجوگر Google Scholar از سال 2011 تا 2021 بود. تحلیل محتوای متن مقالات با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار بر اساس چارچوب رویکرد سیستمی (درونداد، فرآیند، برونداد) انجام شد. بر اساس مرور صورت گرفته، 422 مقاله یافت شد که 399 مقاله بر اساس معیارهای جستجو بعد از غربالگری عنوان، چکیده و یا تکراری بودن حذف شدند و در نهایت متن کامل 23 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. طبقات اصلی مطالعه شامل چالش­ها و راهکارهای موجود برای ارتقاء برنامه­های توانمندسازی اساتید در زیر طبقات درونداد، فرایند و برونداد دسته بندی شد. با مقایسه راهکارها و چالش ها می توان به این نتیجه رسید که هماهنگی و برطرف کردن موانع فردی و سازمانی می تواند تاثیر چشمگیری بر ارتقاء کیفیت برنامه ­های توانمند سازی اعضای هیات علمی داشته باشد. باید توجه کرد که در هر دانشگاه ممکن است تحقق این امر، استراتژی های خاص خود را بطلبد و بسته به نیاز دانشگاه اهمیت هر یک از عوامل متفاوت خواهد بود.
متن کامل [PDF 563 kb]   (1728 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/26 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb