ظرفیت سازی به عنوان یکی از تأثیرات هر برنامه توسعه ای از جمله برنامه های توانمندسازی از فرآینده ایی است که منجر به توسعه سازمانی می شود. هدف این پژوهش ظرفیت سازی سازمانی دوره توانمندسازی مهارت های آموزشی پایه ویژه اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. مطالعه، ترکیبی از نوع تبیینی متوالی بود. در مرحله کمّی، نشانگرهای ظرفیت سازی سازمانی حاصل از دوره های توانمندسازی تعیین و پرسشنامه بررسی ظرفیت سازی سازمانی حاصل از توانمندسازی طراحی، روان سنجی و اجرا شد. در مرحله کیفی، با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند با برخی از پاسخ دهندگان به پرسشنامه ها به اعتباریابی نتایج مرحله قبل پرداخته شد. حیطه های توسعه و حمایت از توانمندسازی اعضای هیأت علمی، توسعه و نوآوری در فرآیند یاددهی و یادگیری و توسعه رهبری و مدیریت
آموزشی به ترتیب بیشترین تا کمترین امتیاز ر ا کسب کردند. پس از تحلیل داده های کیفی، 6 طبقه اصلی شامل توسعه فرآیند یاددهی و یادگیری، ارتقای منش حرفه ای، توسعه نگرش آموزشی، توسعه توانمندسازی اعضای هیأت علمی، عوامل مؤثر بر تغییرات در عملکرد آموزشی و کیفیت برنامه های توانمندسازی اعضای هیأت علمی استخراج شدند. ظرفیت سازی سازمانی حاصل از دوره های توانمندسازی آموزشی اعضای هیأت علمی نشان دهنده ارتقای توانایی های فردی و سازمانی در جهت استفاده مؤثر از منابع، دستیابی به اهداف و بهبود عملکرد سازمان است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/9/8 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10