دوره 16، شماره 27 - ( 6-1402 )                   جلد 16 شماره 27 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi Varzaghan A, Hasan Shiri F, Karbasi Motlagh M, Yazdani A. Investigation of the Music's Effects on Satisfaction with the Teaching of Anesthesia students. royesh 2023; 16 (27) :1-9
URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-93-fa.html
صادقی ورزقان علی، حسن شیری فاطمه، کرباسی مطلق مریم، یزدانی اکرم. بررسی تاثیر موسیقی بر رضایت از تدریس در دانشجویان هوشبری. رویش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 16 (27) :1-9

URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-93-fa.html


استادیار، گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (543 مشاهده)

مقدمه: هنرهای آزاد دارای اثرات گسترده‌ای بر مباحث مرتبط با آموزش است؛ تا آنجاکه استفاده از هنر می‌تواند باعث اشتیاق و علاقه‌مندی دانشجویان به تحصیل شود. از برجسته ترین اشکال هنرهای آزاد، موسیقی است. با وجود آنکه مطالعات گسترده‌ای به بررسی تاثیرات موسیقی بر روی سیستم‌های فیزیولوژیک بدن پرداخته است، با این وجود مطالعات محدودی در ارتباط با ایجاد رضایت در دانشجویان وجود دارد. به همین دلیل این پژوهش با هدف بررسی تاثیر موسیقی بر رضایت از تدریس دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش به شکل نیمه تجربی برروی 16 دانشجوی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی کاشان اجرا شد. برای سنجش میزان رضایت فراگیران از پرسشنامه تعدیل شده رضایت از تدریس بریم‌نژاد و همکاران استفاده شد. نسبت و شاخص روایی محتوایی و نیز آلفای کرونباخ این پرسشنامه هر سه بالای 90 درصد به دست آمده بود. این پرسشنامه در انتهای جلسات آموزشی از دانشجویان اخذ شد. جلسات آموزشی مد نظر از درس بیماری داخلی-جراحی انتخاب شده بود که از نظر مولفه‌های آموزشی با یکدیگر همبستگی معنی داری داشتند (P Value<0.001). داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 16 مورد تحلیل قرار گرفت. 
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمرات پرسشنامه رضایت از تدریس برای جلسه فاقد مداخله آموزشی (6.50±40.00) به دست آمد. نمرات به دست آمده از جلسه آموزشی دارای مداخله آموزشی موسیقیایی نیز (6.94±36.94) حاصل شد. بین نمرات بدست آمده از جلسه فاقد مداخله آموزشی و جلسه آموزشی دارای مداخله موسیقیایی اختلاف معنی دار در سطح معنی داری 5 درصد وجود دارد (P Value=0.043).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که پخش موسیقی در محیط کلاسی می‌تواند منجر به افزایش رضایتمندی دانشجویان شود. این افزایش رضایت می‌تواند به دلیل افزایش یادگیری و انتقال دانش، افزایش توجه و تمرکز، تعدیل عمکلرد سیستم عصبی خودکار (اتونوم) باشد. توصیه به استفاده از این هنر آوایی در مباحث دیگر درسی و رشته‌های دیگر نیز می‌شود تا ابعاد دیگر موسیقی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

متن کامل [PDF 669 kb]   (378 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/31 | پذیرش: 1402/3/29 | انتشار: 1402/9/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb