مقدمه: هنرهای آزاد دارای اثرات گستردهای بر مباحث مرتبط با آموزش است؛ تا آنجاکه استفاده از هنر میتواند باعث اشتیاق و علاقهمندی دانشجویان به تحصیل شود. از برجسته ترین اشکال هنرهای آزاد، موسیقی است. با وجود آنکه مطالعات گستردهای به بررسی تاثیرات موسیقی بر روی سیستمهای فیزیولوژیک بدن پرداخته است، با این وجود مطالعات محدودی در ارتباط با ایجاد رضایت در دانشجویان وجود دارد. به همین دلیل این پژوهش با هدف بررسی تاثیر موسیقی بر رضایت از تدریس دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش به شکل نیمه تجربی برروی 16 دانشجوی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی کاشان اجرا شد. برای سنجش میزان رضایت فراگیران از پرسشنامه تعدیل شده رضایت از تدریس بریمنژاد و همکاران استفاده شد. نسبت و شاخص روایی محتوایی و نیز آلفای کرونباخ این پرسشنامه هر سه بالای 90 درصد به دست آمده بود. این پرسشنامه در انتهای جلسات آموزشی از دانشجویان اخذ شد. جلسات آموزشی مد نظر از درس بیماری داخلی-جراحی انتخاب شده بود که از نظر مولفههای آموزشی با یکدیگر همبستگی معنی داری داشتند (P Value<0.001). دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 16 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمرات پرسشنامه رضایت از تدریس برای جلسه فاقد مداخله آموزشی (6.50±40.00) به دست آمد. نمرات به دست آمده از جلسه آموزشی دارای مداخله آموزشی موسیقیایی نیز (6.94±36.94) حاصل شد. بین نمرات بدست آمده از جلسه فاقد مداخله آموزشی و جلسه آموزشی دارای مداخله موسیقیایی اختلاف معنی دار در سطح معنی داری 5 درصد وجود دارد (P Value=0.043).
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که پخش موسیقی در محیط کلاسی میتواند منجر به افزایش رضایتمندی دانشجویان شود. این افزایش رضایت میتواند به دلیل افزایش یادگیری و انتقال دانش، افزایش توجه و تمرکز، تعدیل عمکلرد سیستم عصبی خودکار (اتونوم) باشد. توصیه به استفاده از این هنر آوایی در مباحث دیگر درسی و رشتههای دیگر نیز میشود تا ابعاد دیگر موسیقی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |