مقدمه: توانایی انجام یک کار بدون حواسپرتی، زمینه ساز عملکرد بهینه در زمینههای مختلف می باشد که این قدرت ذهنی توانایی افراد برای یادگیری در زمینه های مختلف را تعیین می کند. این مقاله مروری روایتی بر پژوهش های مداخله ای شبه تجربی موجود در پایگاه پابمد و گوگل اسکالر انجام شد و همچنین طریقه برگزاری جلسات ذهن آگاهی برای تقویت قوای فکری افراد، بررسی شد.
متود و روش: این پژوهش بر دانشجویان کارشناسی انجام شد که نیمی از آنها در جلسات ذهن آگاهی و نیمی دیگر در یک طرح اصلاح تغذیه شرکت داشتند. در طی بررسی های قبل و پس از جلسات ذهن آگاهی، شرکت کنندگان در یک دستور تعادل، یک نمونه سنجش ظرفیت حافظه فعال و یک بخش استدلال کلامی را از نمونه شبه آزمون GRE تکمیل کردند. در حین جلسات افراد تحت نظر مربی با تجربه، مجموعه ای از استراتژی های مختلف نظیر تمرکز بر جنبه ای از حواس را انجام دادند. در این پژوهش نقش تغذیه و تمرینات ذهن آگاهی بطور جداگانه مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها: عملکرد دانشجویان قبل، حین و پس از جلسات بررسی شد که نشان دهنده بهبود متوسط 16 درصد صدک شرکت کنندگان می باشد. نتایج نشان می دهد که تمرکز توجه تقویت شده ممکن است کلید بازکردن مهارت هایی باشد که تا همین اواخر غیر قابل تغییر تلقی می شد.
نتیجه گیری: در نهایت این پژوهش نشان می دهد که تمرین گسترده در تست های ظرفیت حافظه فعال می تواند به بهبود نمرات دانشجویان، IQ و نیزظرفیت حافظه فعال آنها تعمیم یابد. از این نتایج میتوان در سنجش دانشجویان برای پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده کرده و بخشی از سهم قبولی را به سنجش جداگانه توانایی ادراکی آنان در طول تحصیل تخصیص داد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/3/4 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/10/27