دوره 15، شماره 25 - ( 3-1401 )                   جلد 15 شماره 25 صفحات 34-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparison of cyberclinic and virtual patient systems in terms of facilities and functional features. royesh 2022; 15 (25) :22-34
URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-74-fa.html
کرباسی مطلق مریم، زارع سارینا، خباز مافی نژاد محبوبه. مقایسه سامانه‌های کلینیک مجازی و بیمار مجازی از نظر امکانات و ویژگی‌های کاربردی. رویش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 15 (25) :22-34

URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-74-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (383 مشاهده)
یکی از روش‌های کم کردن خطاهای دانشجویان علوم پزشکی در بالین، ایجاد بستری مناسب و امن در محیط شبیه‌سازی شده است تا آن­ها بتوانند بدون داشتن عواقب جدی برای بیمار و خود، به توانمندی­ های موردنظر دست یابند. به علاوه از دیرباز، توجه ویژه‌­ای به آموزش‌ عملی دانشجویان علوم پزشکی همراه با بالاتر بردن کیفیت آموزش شده است. ایجاد فضاهای آموزشی مجازی با کیفیت، از راهکارهای افزایش فرصت آموزش عملی و کاهش محدودیت‌های آن می‌باشد. در این راستا، یکی از تکنولوژی‌های جدید قابل استفاده که نتایج مثبتی در ارتقا توانمندی دانشجویان داشته است، آموزش از طریق سایبرکلینیک (کلینیک شبیه­‌سازی شده مبتنی بر وب) و بیمار مجازی است. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز، در راستای حرکت به سوی مجازی سازی آموزش، اقدام به توسعه سامانه بیمار مجازی در بستر وب نموده است. در این بررسی مقالات مرتبط با سایبرکلینیک و بیمار مجازی مورد بررسی قرار گرفت و نکات و عناصر کلیدی سامانه‌های سایبرکلینیک استخراج شد. همچنین سامانه‌های سایبرکلینیک موجود در کشورهای مختلف به منظور ارتقای سامانه‌ی موجود دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر ویژگی‌های کاربری مورد بررسی قرار گرفت و امکانات انواع سامانه‌ها از نظر شیوه تعامل با کاربر، تشخیص بیماری، نحوه ارائه گزارش کار و بازخورد ارزیابی شد. با توجه به نتایج حاصل از بررسی مقالات و سامانه‌ها، پیشنهاداتی در جهت ارتقای سامانه موجود در دو بخش آموزشی و ارزشیابی و بازخورد ارائه شد.
واژه‌های کلیدی: سایبرکلینیک، بیمار مجازی
متن کامل [PDF 670 kb]   (286 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/7 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1402/5/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb