آموزش بالینی، مهم ترین بخش در آموزش پرستاری میباشد که به لحاظ اهمیت، به عنوان قلب آموزش حرفه ای پرستاری شناخته شده است. با توجه به این اهمیت ضروری است، چالش های آموزش بالینی را در ایران مورد بررسی قرار داده و راه حل های حاصله را جهت اجرا در عمل دسته بندی نمود . در مروری سیستماتیک، مطالعاتی که در محدوده سال 1390 تا 1398 موانع و چالش های موجود در آموزش بالینی پرستاری ایران را بررسی کردند، مورد مطالعه قرار گرفت. 421 مطالعه از جستجو اولیه به دست آمد که تنها 12 مطالعه معیارهای مدنظر مطالعه و کیفیت مناسب برای ورود را داشتند و مورد بررسی نهایی قرار گرفتند . مطابق با نتایج مطالعات بررسی شده، چالش های آموزش بالینی در 3 حوزه چالش های برنامه ریزی و اجرایی، چالش های آموزش در عرصه بالین و چالش های ارزشیابی دانشجویان تقسیم شدند. در حوزه چالش های برنامه ریزی و اجرای محتوای آموزشی، عمده مشکلات در زمینه عدم هماهنگی واحد برنامه ریزی کننده و واحد اجراکننده (مربیان آموزشی) بود. در حوزه چالش های آموزش در عرصه بالین، فراوانی شکایت از خشونت عمودی قابل توجه بود. در 6 / 12 مطالعه، به شکایت از حداقل یکی از انواع خشونت عمودی اشاره شده بود. در حوزه چالش های ارزشیابی دانشجویان نیز مطالعات بطور گسترده از ارزشیابی های سلیقه ای، انتقام جویانه، غیرشفاف و فاقد الگو اطلاع می دهند و در 5 / 12 مطالعه به این مسئله اشاره شده است. انتخاب صحیح اعضای هیئت علمی، ایجاد کوریکولوم های اخلاقی و سیاست های شفاف ارزشیابی دانشجویان و رسیدگی به خشونت عمودی در کاهش مشکلات آموزش بالینی حیطه پرستاری کمک کننده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/9/7 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10