دوره 13، شماره 19 - ( 9-1399 )                   جلد 13 شماره 19 صفحات 41-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

نادعلی جواد، دیوانی آناهیتا، غیاثوندیان شهرزاد. مشکلات و موانع موجود در آموزش بالینی پرستاری در ایران: مرور سیستماتیک. رویش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 13 (19) :29-41

URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-49-fa.html


چکیده:   (1065 مشاهده)
آموزش بالینی، مهم ترین بخش در آموزش پرستاری میباشد که به لحاظ اهمیت، به عنوان قلب آموزش حرفه ای پرستاری شناخته شده است. با توجه به این اهمیت ضروری است، چالش های آموزش بالینی را در ایران مورد بررسی قرار داده و راه حل های حاصله را جهت اجرا در عمل دسته بندی نمود . در مروری سیستماتیک، مطالعاتی که در محدوده سال 1390 تا 1398 موانع و چالش های موجود در آموزش بالینی پرستاری ایران را بررسی کردند، مورد مطالعه قرار گرفت. 421 مطالعه از جستجو اولیه به دست آمد که تنها 12 مطالعه معیارهای مدنظر مطالعه و کیفیت مناسب برای ورود را داشتند و مورد بررسی نهایی قرار گرفتند . مطابق با نتایج مطالعات بررسی شده، چالش های آموزش بالینی در 3 حوزه چالش های برنامه ریزی و اجرایی، چالش های آموزش در عرصه بالین و چالش های ارزشیابی دانشجویان تقسیم شدند. در حوزه چالش های برنامه ریزی و اجرای محتوای آموزشی، عمده مشکلات در زمینه عدم هماهنگی واحد برنامه ریزی کننده و واحد اجراکننده  (مربیان آموزشی) بود. در حوزه چالش های آموزش در عرصه بالین، فراوانی شکایت از خشونت عمودی قابل توجه بود. در 6 / 12 مطالعه، به شکایت از حداقل یکی از انواع خشونت عمودی اشاره شده بود. در حوزه چالش های ارزشیابی دانشجویان نیز مطالعات بطور گسترده از ارزشیابی های سلیقه ای، انتقام جویانه، غیرشفاف و فاقد الگو اطلاع می دهند و در 5 / 12 مطالعه به این مسئله اشاره شده است. انتخاب صحیح اعضای هیئت علمی، ایجاد کوریکولوم های اخلاقی و سیاست های شفاف ارزشیابی دانشجویان و رسیدگی به خشونت عمودی در کاهش مشکلات آموزش بالینی حیطه پرستاری کمک کننده است.
متن کامل [PDF 992 kb]   (1009 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/7 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb