هدف این مقاله استفاده از روش بازی سازی تیمی و رقابتی به صورت الکترونیک در آموزش درس استرابیسم به رزیدنت های سال دوم چشم پزشکی بود. در این مطالعه 22 رزیدنت به 11 گروه دو نفره تقسیم شدند. مسابقات به صورت تک حذفی و مجازی با نرم افزار زوم برگزار شد. در مرحله اول سوالات در قالب موارد بالینی مطرح شده قبلی بود. هر گروه 5 سناریو مطرح می کردند و در صورت عدم پاسخ گروه مقابل، در زمان تعیین شده تماشاچیان به سوال جواب می دادند. سپس در مورد سناریوها بحث می شد. در مرحله دوم سوالات به صورت عکس و فیلم بیماران بود که توسط خود رزیدنت ها از بیمارانِ خودشان و یا از اینترنت تهیه می شد. در مرحله سوم یا نهایی تصاویر و فیلم های بیماران از دو درس چشم پزشکی کودکان و استرابیسم تهیه شد. در نظرسنجی به عمل آمده 91 درصد شرکت کنندگان در مورد این روش رضایت بسیار زیاد/ زیاد داشتند. 77 درصد آنها این روش آموزشی را به روش های دیگر آموزشی از جمله بحث مبتنی بر مورد ترجیح می دادند. در نتیجه روش بازیسازی تیمی و رقابتی می تواند در یادگیری دروس مشکل بالینی مانند درس استرابیسم موثر باشد. در دوران پاندمی کرونا انجام این روش بصورت الکترونیک میسر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/9/2 | پذیرش: 1399/12/20 | انتشار: 1399/12/20