دانشکده های پزشکی در سراسر دنیا در فرایند اعتباربخشی ملزم به ارائه شواهدی در زمینه فراهم سازی فرصت هایی برای مواجهه مکرر فراگیران با توانمندی های مورد انتظار در برنامه درسی هستند که تحت عنوان تم های طولی در برنامه های درسی درنظر گرفته می شوند، چرا که در تمام طول دوران تحصیل دانشجو می بایست با آن مواجهه شدند و آموزش های لازم را دریافت کنند. در این مقاله گزارش موردی برنامه ریزی برای پیاده سازی آموزش تم های طولی در برنامه درسی در قالب گام های انتخاب و واردسازی در برنامه درسی، تدوین برنامه های درسی و سیلابوس های تم طولی، توانمندسازی اعضای هیات علمی با هدف آموزش مستقیم و ادغام یافته و ارزیابی تم های طولی در هر یک از فازهای برنامه درسی و در نهایت نحوه آموزش تم های طولی به دانشجویان انجام شد. هفت تم طولی مشتمل بر مهارت های بالینی، مهارت های برقراری ارتباط، مراقبت از بیمار، پیشگیری و ارتقاء سلامت، رشد فردی، تعهد حرفه ای، مهارت های استدلال بالینی و حل مساله و نظام سلامت و نقش پزشک در آن طراحی و برنامه ریزی شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/7/17 | پذیرش: 1400/8/5 | انتشار: 1400/6/10