دوره 14، شماره 22 - ( 3-1400 )                   جلد 14 شماره 22 صفحات 21-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

احمدی سلیمان، اکبری لاکه مریم، حبیبی امین، عابدینپور رودباری معصومه، متانت سپهر. روان‌سنجی ابزار «فهرست مشارکت دانشجویان دانشگاه» برای بررسی میزان مشارکت شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی. رویش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 14 (22) :12-21

URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-25-fa.html


چکیده:   (636 مشاهده)
یکی از ابزارهایی که در سطح جهانی به بررسی مشارکت دانشجویان در امور آموزشی پرداخته است ابزار University Student Engagement Inventory (USEI) با روایی و پایایی مناسب (بالاتر از 7/0) و دارای 39 گویه در سه حیطه مشارکت انگیزشی، مشارکت شناختی، مشارکت رفتاری، می‌باشد. ماحصل این پژوهش ابزاری روان‌سنجی‌شده برای بررسی میزان مشارکت دانشجویان پزشکی در ایران است. پرسشنامه لاتین استاندارد، پس از طی مراحل ترجمه و تطبیق فرهنگی، توسط 15 نفر خبره از نظر سادگی، شفافیت، ضرورت وجود و ارتباط مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، تعداد 322 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت بررسی روایی سازه‌ای مورد پرسش قرار گرفتند. از این تعداد، 230 نفر را زن تشکیل دادند. از لحاظ سنی، افراد اکثرا در بازه سنی 24 تا 30 سال قرار داشته‌اند. در رابطه با مولفه‌های پرسشنامه، میانگین حرفه‌ای‌گری 1/4 می‌باشد و بالاترین بعد، آرمان و اهداف آینده (میانگین 5/4) و پایین‌ترین نمره مربوط به حضور در دانشگاه (میانگین 9/3) بود. ارتباط معنی‌داری بین تمامی 3 زیرمولفه مورد بررسی و مشارکت مشاهده شد. پس از بررسی تحلیل عامل اکتشافی، تعدادی از عوامل و سوالات از پرسشنامه بومی‌سازی‌شده خارج و سپس سوالات باقی‌مانده در مرحله تحلیل عامل تاییدی، قرار گرفته است. پژوهش ضمن روان‌سنجی، ابزار را برای بررسی میزان مشارکت شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی ارائه می‌کند.
متن کامل [PDF 664 kb]   (554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/7/17 | پذیرش: 1400/8/5 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb