رویش در آموزش علوم پزشکی- راهنمای نگارش مقاله
راهنمای نگارش مقاله

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1400/6/8 | 

مقالات اصیل 

در بخش روش کار در مقالات اصیل، به ترتیب: نوع مطالعه، جامعه پژوهش، نمونه مورد مطالعه، روش نمونه‌گیری، ابزار گردآوری داده‌ها، روایی و پایایی ابزارها، ملاحظات اخلاقی و روش‌های آماری بیان شود. در تدوین این بخش توجه به نکات زیر مورد تأکید است:

  • متدولوژی و نوع پژوهش بایستی به صورت درست و مستند بر اساس منابع معتبر و به روز حوزه آموزش پزشکی باشد.
  • نحوه و روش محاسبه حجم نمونه بایستی بر اساس پیامد اولیه مطالعه و نیز متناسب با نوع طرح اشاره شود.
  • ابزارهای گردآوری اطلاعات مورد استفاده در پژوهش به صورت صریح و دقیق معرفی شود و روند بررسی روایی و پایایی آن‌ها ذکر گردد.
  • مداخله صورت گرفته در مطالعه بایستی به طور واضح با رعایت پروتکل ارایه­ ی مداخله به گونه‌ای توضیح داده شود که پژوهشگران دیگر بتوانند مداخله مشابهی را ترتیب دهند.
  • در بخش روش‌های آماری در مقالات اصیل و مقالاتی که روش آماری جهت تحلیل داده ­ها استفاده شده است، شاخص‌های به کار رفته برای توصیف داده‌ها ذکر شده و نیز توضیحی از آزمون‌های آماری ارایه شود. سطح معناداری آماری در نظر گرفته شده نیز ذکر گردد.

 مقالات مروری 

مقالات مروری ارسالی به دفتر مجله باید در برگیرنده قسمت‌های زیر باشد:

  • هدف: بیان هدف/ اهداف مرور شامل: عنوان مرور/ سئوالات/ فرضیات یا فرضیه
  • طراحی مطالعه: شامل نوع مرور (توصیف روش‌های به‌کار رفته و منابع مرجع). در صورت استفاده از روش‌شناسی خاص مانند متا آنالیز باید گام‌های به‌کار رفته شده، توصیف شود.
  • روش ­های جستجو: شامل استراتژی جستجو/ معیارهای ورود و خروج، پایگاه های اطلاعاتی، کلمات کلیدی، زبان مقالات مورد بررسی، ذکر تاریخ مطالعات جستجو شده.
  • ارزیابی کیفیت: شامل توصیف روش‌های مورد استفاده و دلایل انتخاب و یا خروج از مطالعه، معیارهای ممیزی
  • شیوه خلاصه‌سازی داده­‌ها: خلاصه کردن مطالعات انتخابی در مرور و مطالعات خارج شده در جداول جداگانه. در این قسمت مرور سیستماتیک باید توصیفی از فرآیند باشد.
  • سنتز: این قسمت شامل توصیف فرآیندهای بکار گرفته برای سنتز نتایج است.

 مقالات کیفی

مقالات کیفی ارسالی به دفتر مجله لازم است در بخش متدلوژی در برگیرنده موارد زیر باشد:

  • توضیح نوع روش به‌کار رفته و تناسب آن با هدف مطالعه
  • توصیف نحوه نمونه‌گیری و انتخاب مشارکت‌کنندگان
  • توصیف زمان و مکان جمع‌آوری داده‌ها
  • توصیف چگونگی رسیدن به اشباع نظری
  • مشخص نمودن معیارهای ورود شرکت‌کنندگان
  • روش‌های جمع‌آوری داده‌ها (مصاحبه، مشاهده، یادداشت‌برداری)
  • ملاحظات اخلاقی (ذکر کسب مصوبه کمیته اخلاق، توضیح کسب رضایت آگاهانه از مشارکت‌کنندگان (

 

نشانی مطلب در وبگاه رویش در آموزش علوم پزشکی:
http://royesh.tums.ac.ir/find-1.48.16.fa.html
برگشت به اصل مطلب