دوره 14، شماره 24 - ( 12-1400 )                   جلد 14 شماره 24 صفحات 12-4 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alaghband-rad J, Gholamian F, Motamed M. Design and Implementation of a blended course for family therapy in psychiatry residency program. royesh 2022; 14 (24) :4-12
URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-84-fa.html
علاقبندراد جواد، غلامیان فائزه، معتمد مهتاب. طراحی و اجرای دوره ترکیبی خانواده درمانی در برنامه دستیاری رشته روانپزشکی. رویش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 14 (24) :4-12

URL: http://royesh.tums.ac.ir/article-1-84-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (538 مشاهده)
ارزیابی خانواده و مداخلات خانواده درمانی جز مهارت هایی است که روانپزشک باید بیاموزد. با این حال از دیرباز، همیشه نقص های بسیاری در آموزش این مهارت در دوره های دستیاری وجود داشته است. در طراحی یک دوره در برنامه دستیاری، تناسب برنامه با نیازها و توانمندی های آنها و هم چنین توجه به خواسته های آن ها اهمیت زیادی دارد. بر این اساس ، طراحی دوره خانواده درمانی برای دستیاران روانپزشکی انجام گرفت.
طراحی آموزشی بر اساس مدل ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) انجام گرفت. بعد از طراحی، دوره در کمیته آموزش گروه مطرح و تصویب شد. نمره نهایی دوره به عنوان بخشی از نمره دوره روان درمانی محسوب شد.  پس از تصویب،  هماهنگی با دانشکده مجازی جهت تعریف دوره در سامانه نوید صورت گرفت.
در انتهای دوره نگرش و رضایت فراگیران در رابطه با دوره از طریق پرسشنامه آنلاین، سنجیده شد.
تمام دستیاران موافق بودند که آموزش مفاهیم خانواده درمانی در دوره روانپزشکی مورد نیاز است. بر طبق گزارش دستیاران دوره خانواده درمانی باعث افزایش دانش و تغییر در نحوه رویکرد آن ها به بیماران می شود. با این حال اکثریت دستیاران معتقد بودند این دوره باعث بهبود مهارت در آن ها نشده است. بیشتر از نیمی از دستیاران معتقد بودند محتوای ارائه شده، کاربردی، متناسب با نیاز ایشان و با کیفیت بوده است. اما تنها چهار نفر از دستیاران موافق بودند که محتواها متناسب با توانمندی آن ها بوده است.
در این مطالعه، مراحل طراحی و اجرای دوره خانواده درمانی برای دستیاران روانپزشکی تشریح شد. آموزش خانواده درمانی مانند هر مهارت دیگری لازم است با تمرین های عملی بیشتر همراه با نظارت و مشاهده بیشتر همراه باشد. مطالعات بیشتر همراه با ارزیابی تاثیر برنامه در رضایت مندی، دانش و مهارت دستیاران در نمونه ای بزرگ تر مورد نیاز است.
 
متن کامل [PDF 587 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1401/7/23 | انتشار: 1401/10/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb